Sri Lanka deel 2 & Kuala Lumpur

7 augustus 2019 - Kuta, Indonesië

Na Arugam Bay reizen wij verder naar Tissa (tissamaharama). Vanuit hier willen we op safari in het bekende Yala National Park. We worden opgehaald door de jeep om 4.30 in de morgen, brr koud nog!
Na een uurtje rijden komen we aan en krijgen we ontbijt: sandwich met boter, banaan, chocomel en een koekje. We bijten in de boterham en blijkt er suiker op te zitten (??).. heerlijk ontbijt (ahum).
We starten met rijden en gaan op zoek naar luipaarden. En op de plek waar tientallen jeeps staan, is vast een luipaard. We hebben een goede plek en zien er inderdaad eentje voorbij lopen. Sjiek! We rijden verder.. onderweg zien we veel dieren: vogels, herten, buffels, krokodillen, aapjes etc. We hebben even een plaspauze en we moeten de tassen (met die heerlijke boterhammen) voorin leggen. We gaan de jeep uit en die wordt letterlijk bestormd met (brutale) aapjes. Op de toilet vind ik het maar niets. Buiten dat het echt smerig is, kijken er een aantal aapjes met je mee. Na het toiletbezoek wordt er nog watermeloen aangeboden, waarvoor we vriendelijk bedanken i.v.m. de apen, maar dat wordt niet begrepen. Snel op eten dus..
Als laatste zien we nog een aantal olifanten. En deze komen wel héél dichtbij (zie videofilmpje). Heel indrukwekkend!

We vertrekken na de safari naar Ella. Hier verblijven we twee nachten. We slapen in een super leuk hotel met een enorm mooi uitzicht. Het plaatsje Ella verrast ons positief. Het is erg gezellig hier! We kijken in de avond met een groep Nederlanders de F1 race. Top avond (Max wint ook nog eens).

De volgende dag krijgen we een heerlijk Sri Lankaans ontbijt op ons balkon. We gaan vervolgens naar Nine Arch Bridge. Deze brug is 100 jaar oud en volledig gebouwd uit rotsen, stenen en cement. Er zit niks van staal of metaal in. We wachten op de brug wanneer de trein die langs komt.
We besluiten om via het spoor (hier loop je gewoon op) naar de volgende halte te lopen. Wij dachten dat er geen trein meer kwam maar dit bleek anders te zijn. Er kwamen nog twee treinen langs (zie filmpje).

We wilden eigenlijk nog langer in Ella blijven, maar hebben geen hotel meer. Na weer een heerlijk lokaal ontbijt gaan we de bekende treinreis van Ella naar Nuwara Eliya maken. Deze treinreis duurt drie uur, maar is zo voorbij. De uitzichten zijn zó mooi!
Nuwara Eliya staat bekend als het kleine Engeland van Sri Lanka. Dit stadje werd dan ook gesticht door een Brit tijdens de Britse koloniale periode in de 19e eeuw.
Het stadje is omringd door theeplantages. Wij gaan met een tuktuk naar "Bluefield Tea Factory". Je krijgt hier een gratis rondleiding door de fabriek en op het laatst een kopje thee (en daar hoort natuurlijk wat lekkers bij). Ik heb alles vastgelegd zodat ik het de kindjes op school kan leren hoe ze thee maken. Leuk!
We rijden door naar een waterval. Na een aantal meter omlaag lopen worden we verrast met een heel mooie waterval!
Hierna rijden we terug met de tuktuk en opeens stoppen we want de driver voelt iets vreemds... We hebben een lekke band. "Wait two minutes", wordt er gezegd. En ietsje langer ;) dan twee minuten zijn we weer onderweg (zie filmpje).

De volgende dag volgt er een reisdag... we besluiten om ons hotel in Kandy te annuleren, omdat we naar Colombo moeten. We hebben namelijk een vlucht geboekt waar geen bagage bij inbegrepen zit. Telefonisch en online konden we dit niet regelen, dus moeten we naar het kantoor (anders kost het op het vliegveld ongeveer 500 euro). Het hotel regelt een driver die ons via Colombo naar Negombo brengt. Maar.. die is een dik uur te laat. We vertrekken al veel te laat, maar er wordt gegarandeerd dat we het halen, want de driver weet wel wat shortcuts (we moeten er vóór 17.00 uur zijn). De driver is een oude man die erg wild rijdt. We zijn wel wat gewend, maar dit is extreem. Hij blijkt de weg niet eens te weten en stopt vaak om te vragen en te bellen. De tijd tikt door en uiteindelijk komen we om 17.15 uur in Colombo aan (5 uur gereden, zonder te stoppen of te plassen). Dabyon staat binnen in het kantoor voor een medewerkster die nog aan het werk is, maar ze willen hem niet meer helpen.. na drie keer proberen met mensen die wél willen helpen en met ons meelopen wil de medewerkster niet helpen.. pff.. dus we rijden vervolgens naar het hotel in Negombo (weer dik twee uur). Het is inmiddels donker en we vertrouwen de driver niet meer met zijn rijstijl. Dabyon gaat voorin zitten en helpt met rijden.... we "juichen" als we in ons hotel zijn! Wat een rit! We baalden dat we het kantoor niet op tijd gehaald hadden, maar zijn meer blij dat we veilig in het hotel zijn :) wat blijkt later ook nog.. de driver had één nepbeen!

De dag erna moeten we dus (alweer) naar Colombo onze bagage regelen. Met een andere driver :) dit is snel geregeld.
We gaan hierna even naar een shopping mall en de rest van de dag relaxen we in Negombo in het hotel. We eten heerlijk Grieks deze avond en slapen.
Onze reis zetten we dan voort met een nachtvlucht naar Kuala Lumpur. We slaan hierdoor een nacht over. De dag in Kuala Lumpur is erg zwaar. We zijn enorm moe en lopen deze dag 16 km! We gaan naar de Petronas Twin Towers, lopen door Chinatown, eten.. lopen en eten!
De volgende dag doen we het iets rustiger aan en gaan we alleen naar het Sultan Abdul Samed gebouw en lopen we over een marktje. Oh ja.. en eten, want dat kan hier goed in KL. In de middag gaan we naar het vliegveld.. op naar Bali! Naar ons beetje thuis. We hebben onze heerlijke kamer voor een dikke week geboekt en gaan helemaal niks doen :) We hebben hier ook even de tijd een planning te maken over ons vervolg van de reis..

1. Tessa:
    7 augustus 2019
    Ziet er weer super uit!! Geniet van jullie weekje rust op Bali!
  2. Ankie Saiu-Cretskens:
    7 augustus 2019
    Gaaf hoor die olifanten zo dichtbij! En dat eten!!! Heerlijk.
    Van Sophia moet ik schrijven: hoi juf Sandra, ik mis je. Fijne vakantie en groetjes aan je vriendje. Kus van Sophia
    (Overigens zegt ze dit ook elke keer als we langs school rijden😅)
    Geniet nog van jullie prachtige reis en relax ze op Bali!
  3. Sandra en Dabyon:
    3 oktober 2019
    Ik zie nu pas dat ik ook kan reageren 🙈
    Lieve Sophia, hoe gaat het met je op school? Heb je al veel nieuwe vriendjes en vriendinnetjes gemaakt? Ik heb de groetjes aan mijn vriendje gedaan. Tot snel! Liefs, juf Sandra
  4. Maaike Harings:
    7 augustus 2019
    Lijkt me wel gezellig met die aapjes op de wc.
  5. Anke:
    7 augustus 2019
    Super om te lezen dat het avontuur zo goed bevalt! Veel plezier met het maken van de planning...ik ben benieuwd wat het gaat worden! Geniet van een heerlijk weekje op Bali.
  6. Margo:
    Wow!!!
    Zo leuk om te lezen en te bekijken wat jullie beleven.
    Genieten hoor..
  7. Susanne Cornelussen:
    7 augustus 2019
    Wat een belevenissen allemaal! Supermooie foto’s! Geniet van Bali!
  8. WilhelMINNIE Stevens:
    7 augustus 2019
    Dat noem ik nog eens avonturen!!! En dan bedoel ik niet alleen de “pottenkijkers” die je op het toilet tegenkomt, hahaha! Dat kan ik dus ook verwachten! Maarrrr....., ik zal ze een poepie laten ruiken!
  9. Sandra en Dabyon:
    3 oktober 2019
    💪💪
  10. Nadieh:
    7 augustus 2019
    Super gaaf San! Ik hoop dat ik die rit van 5 uur ook een keer mag meemaken, a dream come true! X
  11. Gaby Harings:
    7 augustus 2019
    Wat een geweldige verhalen en prachtige foto’s! De verhalen van Sri Lanka herken ik helemaal. Op veel van de plaatsen waar jullie geweest zijn, zijn wij ook geweest. Alleen maar mooie herinneringen. Veel plezier op jullie verdere reis en vooral, geniet!
  12. Lars:
    7 augustus 2019
    Leuk te lezen en te zien wat jullie allemaal hebben beleefd.. Geniet lekker in Bali.
  13. Els Huysmans:
    10 augustus 2019
    Heerlijk om te lezen! Prachtige foto’s . Wat een ervaringen allemaal!
    Geniet maar lekker!
  14. Ingrid:
    15 augustus 2019
    Wat een spannend verhaal van die chauffeur met zijn nepbeen....geweldig!
    Enjoy!!!!!
  15. Rachel:
    18 augustus 2019
    💚💋
  16. Leon:
    19 augustus 2019
    Superleuk om over jullie avonturen te lezen!!......heel veel fun!!