IndonesiĆ« (deel 1 šŸ™ˆ)

29 augustus 2019 - Surabaya, Indonesiƫ

We komen aan op Bali.. Het voelt altijd als thuis komen. We hebben een kamer geboekt in ons favoriete hotel en worden hartelijk ontvangen. De eigenaar is ook blij ons weer te zien en hij verrast ons met twee cadeautjes: een milieuvriendelijke set met een rietje (op Bali wordt er zo veel plastic gebruikt, dus top cadeau!) en iets waar we geen idee van hebben wat het is. Kijk maar eens naar het filmpje (die staat bij videos). Ik ben erg benieuwd wie het weet. Inmiddels zijn wij er wel achter gekomen haha.Ā
En ja.. wat kan ik vertellen over onze belevenissen op Bali. We doen eigenlijk even vrij weinig. We merken dat het rondreizen ook wel veel energie kost. We hebben namelijk Ā gemiddeld twee nachten per hotel geslapen, dus vaak... inpakken, uitchecken, inchecken en wisselen van hotel. Daarom hebben we besloten om in Bali sowieso al zes nachten te boeken. De dagen die we hier zijn bestaan voornamelijk uit lekker eten, surfen, beetje winkelen en lekker uitslapen. Het bevalt ons wel! Zelfs zo goed dat we nog twee nachten erbij boeken. De laatste avond treffen we Henri. Dabyon heeft hem jaren geleden ontmoet. Hij speelt gitaar in een band. Elk jaar als we weer in Bali zijn dan zoeken we hem met zijn bandje op. Erg gezellig! Ook nu is het weer gezellig.. dit voelen we wel de dag erna.. want we staan om 5.30 uur al op om naar Gili te gaan. Gelukkig valt de bootrit enigszins meeĀ šŸ™‚. We gaan naar Gili Meno, waar we twee jaar geleden ook zijn geweest. Vorig jaar was hier een forse aardbeving en dit is goed terug te zien. We herkennen het wel terug, maar het is lang niet zoals het was. Bijna alle restaurantjes zijn verwoest en lijkt het meer op een verlaten eiland. De onderwaterwereld is nog steeds mooi, al zien we hier ook veel brokstukken liggen van gebouwen. Schildpadden zien we wel weer genoeg en dit blijft leuk! We besluiten toch om wat eerder weg te gaan naar Lombok. Ook hier zien we wat de aardbeving heeft aangericht vorig jaar. We komen in een leuk guesthouse met een lieve familie. We huren een scootertje en kunnen zo weer naar alle plekjes waar we willen. We laten de drone op bij Tanjung Aan. Een heel mooi (wit) strand. Ook hier bestaat het veelal uit, eten, strand en slapen. Het bevalt ons wel!

We vliegen na vier dagen Lombok naar Jogjakarta. In Jogjakarta hebben we een hotel met een zwembad, alsof we nog niet genoeg gerust hebben šŸ˜‰ In de ochtend (lees om 3.30 opstaan) gaan we naar Borobudur. De Borobudur is de grootste Boeddhistische tempel ter wereld. Het mooist is het tijdens de zonsopkomst. Wij staan dus klaar op de tempel om 5.00 uur en wachten op de zonsopkomst. Super mooi!ā€‹
Na Jogjakarta gaan we met de trein naar Surabaya. Een prima treinrit van 5,5 uur. De treinen zijn erg luxe (althans die wat wij gekozen hebben) en de reis gaat dan ook lekker snel. Vorig jaar hebben we Sam leren kennen tijdens onze reis naar Labuan Bajo. Hij nodigde ons toen uit op zijn boot samen met zijn familie. Door het jaar heen hebben we contact gehouden. Hij woont in Surabaya en besluiten elkaar weer te ontmoeten. Hij heeft een eigen "driver" waar wij gedurende deze dagen gebruik van mogen maken, wat een luxe! Gusti, de driver wacht ons op bij het treinstation. We zijn voor Gusti de eersteĀ toeristen. Hij spreekt geen woord Engels dus we doen alles met ons gebrekkig Indonesisch en google translate. Samen met Sam gaan we de volgende dag heerlijk Indonesisch lunchen. Voordat je het weet heeft hij 11 gerechten besteld en staat de tafel vol. Het smaakt goed! In Surabaya zijn er enorme shoppingmalls: hier lopen we rond, raak je de weg kwijt en eten we. Gusti laat ons in een dag ook nog veel zien van Surabaya waaronder de universiteit waar Dabyon gestudeerd heeft en zijn appartement waar hij een half jaar heeft gewoond. Erg leuk om dat terug te zien, aldus DabyonĀ šŸ™‚.

Het hoogtepunt van de dagen in Surabaya is de vulkaan Bromo. Vooraf aan Bromo bezoeken we eerst de waterval Madikarapura. We slapen een nacht in Bromo (een nacht van 2 uurtjes) en gaan vervolgens in de nacht naar het uitkijkpunt om Bromo tijdens zonsopkomst te zien. Het was zooooo mooi, maar ook zooooo koud!! De foto's zeggen genoeg denk ik hoe mooi het was! Na Bromo ontbijten we en rijden we terug naar Surabaya, daar zijn we vandaag weer. We gaan zometeen nog een keer uiteten met Sam en regelen van alles voor onze verdere reis. En dan vliegen we morgen naar Penang (MaleisiĆ«).ā€‹

We moeten nog steeds wel wennen aan hoeveel tijd we te besteden hebben. Een luxe probleem! We kunnen maar 31 dagen in IndonesiĆ« blijven vanwege het visum. Na veel uitzoeken weten we wat we gaan doen: morgen voor zes dagen naar MaleisiĆ« (Penang en Cameron Highlands), vervolgens twee weken naar Thailand (Koh Samui en Koh Tao) en dan (weer) naar IndonesiĆ« omdat Mama Gabi en Jan hier naar toe komen en we gezellig samen naar Lembongan reizen. We verheugen ons op alles wat er komen gaat!ā€‹