Laatste bestemming: Raja Ampat (Papua)

24 november 2019 - Kuta, Indonesië

Nadat we in Amerika zijn geweest zijn we weer terug op onze " vaste" plek, Bali. In Amerika zijn de kosten toch wat hoger dan Azië, dus wordt het veel rekenen om te kijken wat we nu nog kunnen doen. Op de planning stond Raja Ampat (Papua), maar of dit nu nog kan... na veel rekenen, tickets zoeken, komen we eruit. We gaan naar Raja Ampat!​

Raja Ampat is (nog) niet erg toeristisch en is echt een paradijs op aarde, Raja Ampat bestaat uit 1500 eilanden die omringd zijn door mooie koraalriffen. We laten onze dikke kleren die we nodig hadden voor Amerika in Bali en we vertrekken! Om in Raja Ampat te komen vlieg je meestal eerst naar Makassar en vervolgens naar Sorong. Vanuit Sorong met de ferry naar Waisai en vervolgens met een longboat naar het eilandje waar je de homestay hebt geboekt. Wij kiezen voor vier eilanden: Batanta, Kri, Gam en Arborek. Op elk eilandje slaap je in een homestay bij een familie. Je slaapt in een hutje van hout en palmbladeren waar een matras ligt en een klamboe. We zoeken een homestay met een westerse wc, toch wel handig.. Douchen doe je in een apart gebouwtje met een bak met (zout) water en een schepje.​ Ik heb nog heel wat verhalen over al onze verblijven hier, maar die bespaar ik even (anders is het verhaal weer zo lang).

Onderweg naar ons eerste eiland, Batanta, worden we midden op zee verrast door wel honderden dolfijnen die met onze boot mee zwemmen. Zo bijzonder! We zijn de enige gasten bij deze familie en ze spreken nauwelijks engels. Het is hier erg rustig. We leven echt midden in de jungle met een hutje op het strand. En dat leven midden in de jungle, dat merken we maar al te goed. Het is hier ongelooflijk mooi, maar ook vol met dieren. We treffen al direct een enorme spin in onze hut en worden omringd door allerlei vogelgeluiden. En tijdens de eerste douche schrikken we ons dood omdat we vergezeld worden door een enorme rat. Deze rat hebben we inmiddels Ciske genoemd. Hij vindt het blijkbaar erg leuk want we ontmoeten elkaar elke dag (in de douche..). Dabyon ontdekt ook nog als hij zijn broek aan doet een kakkerlak in zijn broek.
We krijgen gelukkig heel wat moois terug, maar ontkennen niet dat het ook heel erg wennen is. We komen er ook achter dat twee flesjes DEET waarschijnlijk toch wat weinig is, we worden echt lek gestoken door muggen en allerlei andere beetjes.​ gelukkig was het op dit eiland alleen zo extreem.
Tijdens de vier nachten op Batanta hebben we veel mooie toertjes gedaan: we zijn naar verschillende zandbanken gegaan, dugong (=zeekoe) gespot, tijdens de zonsondergang gevaren en enorm veel gesnorkeld. Tijdens het snorkelen is het heel normaal dat je in Raja Ampat haaien ziet. Even wennen voor mij, omdat ik deze normaal niet zie. Dabyon ziet deze tijdens het duiken wel vaker, maar het went al snel 😉

Na vier nachten vertrekken we naar het eiland Kri. Onze homestay ligt aan een zandbank. We krijgen ons hutje en dit ziet er voor ons uit als een vier sterren hotel! We hebben een bed met een heerlijk matras!! Ons hutje ligt op het water aan de pier (wel ver lopen als je 's nachts moet plassen). Er is hier wat meer te doen en ontmoeten veel andere leuke mensen. Op Kri liggen ook duikscholen waar Dabyon mee kan gaan duiken. Elke keer als hij terug komt is hij enorm enthousiast. Tsja, als je 16 haaien ziet in één duik, dan snap ik dat wel! Verder hoef je hier maar het water in te plonsen en je snorkelt bij mooi koraal. Vanaf ons hutje zien we regelmatig dolfijnen zwemmen en genieten we van de zonsondergang. We hebben zelfs biertjes kunnen kopen met iemand die ons voor een pakje sigaretten wel even naar het dorpje wilde varen. Top! We slapen beter, al loopt er nu wel een rat over ons dak (beter dan in ons huisje..).​

Eiland nummer drie is Gam. Op Gam is het weer even wennen hoe ons hutje eruit ziet, maar de natuur is zó mooi! We liggen op het water en zien vanaf ons hutje op de pier al zo veel zwemmen: haaien, schildpadden, inktvis en zelf een 'walking shark'. De walking shark is zeldzaam en alleen in Raja Ampat te zien! Wat een geluk! Het eten is overigens.... rijst.. rijst... en rijst! We zijn blij als we een keertje noodles hebben, maar je eet hier alleen maar rijst en vis en groenten. Goed voor onze kilootjes, wat die zijn er na zo lang vakantie (en Amerika) toch wel heel snel bij gekomen!​

En dan komt ons laatste eiland alweer. Maar we verheugen ons enorm want we gaan hier samen met Sjors en Beatrijs naar toe. Zij starten hier hun vakantie en wij eindigen samen met hen. Zij komen ons met het bootje ophalen en vertrekken zo samen naar Arborek. Arborek loop je in 30 min rond, zo klein is het. We hebben dit eilandje gekozen omdat we hier biertjes kunnen kopen en een duikshop ligt. Mooie combinatie, toch? Omdat Sjors en Beatrijs een zware reis hebben gemaakt (direct van Nederland door naar hier) ondernemen we al direct een manta toertje, om even wakker te blijven. Helaas zien we ze niet, maar zijn we wel wakker gebleven. We gaan op tijd slapen want we hebben de komende dagen nog heel wat gepland. We gaan de volgende dag naar Piaynemo, dit is een plek met een mooi uitzichtpunt. Een van de bekendste plekken in Raja Ampat is Wayag, Piaynemo is een kleine versie hier van. We willen ze allebei zien, dus besluiten we ook om naar Wayag te gaan. Dit moet met een speedboot omdat het ver varen is. We stoppen als eerst bij een strandje waar al snel wat haaien komen aanzwemmen in ondiep water (zie filmpje). Vervolgens komen er heel veel haaien. Iedereen gaat het water in om te snorkelen en de haaien te kijken. Ze komen zó dichtbij! Vervolgens gaan we naar het uitkijkpunt in Wayag. We stoppen bij een laddertje aan een rotswand (zie foto). Dit blijkt het te zijn.. We moeten hier naar boven klimmen! Het is een stijle rotswand die je op moet klimmen in de hitte, maar bovenaan krijg je een enorm uitzicht. We staan hier met z'n vieren echt vol verbazing, zo mooi! En dan de klim weer naar beneden en direct het water in!! Even afkoelen! We gaan lunchen op het strandje waar de haaien waren en varen weer terug.. Wat een dag! Als afsluiter zien we nog twee dolfijnen een kunstje uit het water doen.​

De laatste dag gaan we nog duiken (en ik snorkelen). Doordat er op veel plekken flinke stroming staat was de eerste duik niet erg geslaagd, maar waarschijnlijk wel de duik waar het meest over nagepraat wordt 😂. De tweede duik was gelukkig mooier! In de middag gaan we nog met een aantal mensen op zoek naar manta's. En gelukkig... we zien ze! De volgende dag moeten we al heel vroeg in de ochtend weg. Het was even spannend want het heeft de nacht flink geregend (en de hutjes zijn niet geheel waterdicht), maar gelukkig was het droog toen we moesten vertrekken. Een dubbel gevoel.. Het was zó gezellig samen en we hadden geen betere afsluiting kunnen bedenken. Helaas zijn onze laatste dagen van de reis begonnen.​
We gaan afsluiten in Bali (uiteraard) waar we nu zijn. Na vijf uur vertraging kunnen we heerlijk warm douchen,  slapen in een lekker bed en iets anders eten dan rijst🙈
Woensdag 27 november vliegen we naar Singapore en vervolgens via Londen naar Dusseldorf. De 28e november zullen we weer in Nederland aankomen..​

Dit keer heb ik ook veel filmpjes toegevoegd 😊 ik kan niet kiezen wat ik allemaal moet toevoegen, het was zó mooi!

1. Tessa:
    24 november 2019
    Geweldig weer! Wat komen jullie op fantastische plekjes. Ben ook weer blij als jullie weer thuis zijn hoor hihi. Tot gauw 😘
  2. Mama:
    24 november 2019
    Zo super mooi. Wat een belevenissen allemaal. Ben nu al benieuwd naar alle verhalen erbij.
    Donderdag komen wij jullie van vliegveld halen.
    Ik ben natuurlijk blij dat jullie er weer zijn.
    Dit zijn zulke mooie herinneringen.
    Geniet nog lekker daar in jullie tweede thuis
    Dikke knuffel van ons
  3. Lars:
    24 november 2019
    Wat een mooie foto's en filmpjes... En dan te bedenken dat je straks in de winter komt te zitten hier in NL brrr.. Wat is de tijd snel omgevlogen... Geniet nog van de laatste dagen en alvast een goede terugreis gewenst.. Tot snel..