Roadtrip Amerika

31 oktober 2019 - Kuta, Indonesië

Na de maanden in Azië kiezen we voor iets heel anders.. Amerika. We hebben dit keer ook alles goed uitgezocht: hotels, huurauto, visum, route etc. Het is wel anders dan het reizen op de bonnefooi in Azië, maar het bevalt ons goed (behalve dat het duur is hier...). Het is ons zelfs zo goed bevallen dat we op het eind eigenlijk niet weg willen. En we gaan nog wel terug naar Bali. Dat zegt heel wat..

Ik ben bang dat het een lang verhaal wordt. We hebben zo veel meegemaakt! Vandaar ook zo veel foto's. Dus wie alleen plaatjes wil kijken 🙈 of alleen de route en weetjes wil lezen onderaan..

Na onze 33 uur durende vlucht via China komen we aan in San Francisco. We halen direct onze huurauto op en rijden naar Monterey, een vissersdorp. We stoppen even bij de Subway. We hebben namelijk erg veel zin in gewoon eens brood (en ik in salami). Voor degene die onze auto's in Nederland kent.. is deze huurauto voor ons een Ferrari 😉
We slapen in een fijn motel en beginnen direct de eerste dag met een walvistour. We komen op de plek en zien (en horen) al snel een moeder met een jong: de bultrug. Deze kunnen ongeveer 15 tot 16 meter zijn. Zo mooi! Wat een begin van deze reis!
We rijden een geweldig mooie route langs de kust naar Morro Bay zodat we de rit naar Los Angeles in tweeën splitsen. Morro Bay is erg gezellig en ontdekken een gezellig restaurantje aan het water met livemuziek.

De dag erna komen we aan in Los Angeles. We gaan direct dezelfde dag nog naar Venice Beach. Lekker Nederlands.. op de fiets! Het is weekend en dat merk je wel. We kijken onze ogen uit. Alsof je in een film beland. Mensen die skateboarden, rolschaatsen, rennen, wandelen.. en dit in alle soorten en maten 😂 we moeten even wennen aan alle "vreemde" mensen en ook de vele zwervers.
We bezoeken de bekende Santa Monica pier wat heel herkenbaar is van verschillende films. Gek idee dat mensen hier gewoon leven terwijl het voor ons zo speciaal is.
Het hoogtepunt van Los Angeles is het bezoek aan Warner Brothers. We gaan een studio tour doen! We rijden door het gebied waar verschillende scènes zijn opgenomen zoals Friends, Spiderman, Gilmour Girls, Big Bang Theory.. noem maar op. Het is allemaal erg klein! We krijgen te horen dat we niet overal mogen rijden omdat de opnames van de serie Lucifer bezig zijn. Spannend! We zien zelfs Ella uit de serie en als kers op de taart mogen we de set van Lucifer op: het bekende politiekantoor. We mogen hier geen foto's maken vanwege spoilers. Jammer.. maar wat een ervaring!
Als afsluiting gaan we naar de set van Friends en The Big Bang theory. Hier mogen we zo veel foto's maken als we willen. Yes! Alles is zo vreemd omdat het op tv zo groot lijkt, maar de sets zijn erg klein! We krijgen veel uitleg over hoe en wat, heel interessant!
Voldaan rijden we nog door naar Hollywood, Beverly Hills en The Walk Of Fame. En natuurlijk even huizen kijken of we een bekend iemand zien 🙄

Na LA rijden we naar Las Vegas. We hebben een hotel aan het begin van The Strip. Wat een indrukken! Hier blijf je foto's maken en je ogen uit kijken naar alle mensen om je heen. Het kan niet gekker hier! Het is heerlijk weer dus liggen we lekker aan het zwembad.

En nu.. op weg naar de natuur. Het national park Zion staat op de planning. We doen één hike op weg naar een mooi uitzicht. Dit vinden we wel genoeg, want we weten dat er nog veel meer komt. We rijden door naar Horseshoe Bend. Deze foto halen jullie er vast zo uit, want de naam zegt het al! Vervolgens rijden we naar Monument Valley waar we eerst onze verblijfplaats gaan bekijken.. DE TIPI TENT! Even spullen neerleggen en dan Monument Valley in nadat we nog even bij het Forrest Gump punt stoppen. In Monument Valley zijn de kleuren nog meer oranje vanwege de zonsondergang. Zo mooi! Wat een dagen.. van het Las Vegas naar uiteindelijk slapen in een tipi. Zo veel sterren hebben we nog nooit gezien.
We zetten de wekker voor de zonsopkomst en rijden door naar de Grand Canyon. We maken heel wat kilometers, maar die gaan zo snel omdat er zo veel te zien is. De dode dieren langs de weg vinden we wel maar akelig, goed opletten dus.
De Grand Canyon doet zijn naam te kort. Dit is zo onbeschrijflijk groot! We rijden van het ene naar het andere uitkijkpunt en uiteindelijk kijken we (na lang wachten in de kou) de zonsondergang. We zijn doodop en slapen in een lodge in de Grand Canyon zelf.

Om even bij te komen rijden we terug naar Las Vegas. We wagen een gokje met één dollar en houden hier 14 cent aan over. Mooi als aandenken 😉. Na twee dagen rust zijn we opgeladen en rijden we naar Death Valley. De temperatuur loopt op en we gaan steeds lager. We komen uiteindelijk bij het laagste punt onder zeeniveau: 85,5 meter. Hier is een immens grote zoutvlakte. Na Death Valley rijden we steeds hoger richting Yosemite national park. We komen uiteindelijk op ongeveer 3000 meter. We voelen dit wel en zijn na een paar stappen al flink buiten adem. Maar alles is zó mooi! Hoe "dood" alles net was, hoe kleurrijk weer hier. In Death Valley was weinig leven.. hier zien we herten en worden we overal gewaarschuwd voor de beren. Je mag absoluut geen eten in de auto in het zicht laten liggen, je eten in de "beerbestendige" prullenbakken weg gooien en natuurlijk op de weg goed opletten.
Als afsluiting van Yosemite rijden we nog naar de Sequoia bomen. Dit zijn super hoge en dikke bomen! We verlaten het park met een mooie zonsongergang.

En dan onze laatste bestemming.. San Francisco. We leveren de huurauto in, deze heb je niet nodig in SF en het parkeren is hier onbetaalbaar. We moeten dus met het openbaar vervoer naar hotel: skytrain, trein en bus. Het is spitsuur en stappen een overvolle bus in met onze backpacks. Bewegen kan niet, maar als ik toch beweeg krijg ik direct een elleboog van een flinke dame. Goed begin.. hierna kunnen we zitten en kletst een andere vrouw de hele weg tegen mij (en krijg tevens excuus van de elleboog van die andere vrouw). Iedereen spreekt je hier gewoon aan voor een praatje. We komen aan bij het hotel. Poeh.. overleefd!
In SF doen we het lekker rustig aan de eerste dag. We bezoeken Fisherman's Wharf, Pier 39 (waar de zeehonden liggen) en drinken een biertje en eten we buffalo wings. Verder bezoeken we deze dagen nog Chinatown, de Painted Ladies, Lombard street (de bekende kronkelweg), Union Square, Coit Tower en natuurlijk de Golden Gate Bridge. We fietsen de brug op met als doel de boot terug te pakken om langs Alcatraz te varen. We besluiten halverwege om te draaien. Het is zó hoog en harde wind! Alcatraz staat al op de foto, dus we laten het zo.
De harde wind is voor ons geen probleem (buiten de kou), maar de brand een half uurtje verderop wel. Jullie hebben in het nieuws de brand in Californië waarschijnlijk wel gezien. Wij hebben er geen last van, maar spreken veel mensen die naar SF komen omdat ze geëvacueerd zijn. Overal staat het nieuws aan en zo kregen wij ook de Alerts op de telefoon (wat was dat ineens een vreemde piep..).

Als afsluiter eet Dabyon zijn laatste mega biefstuk en dan zit Amerika erop. Het voelt als een vakantie in een vakantie. We willen niet weg. We willen zelfs niet terug naar Bali. Mede doordat we een lange reis te gaan hebben van totaal 33 uur hebben (met een chinese maatachappij, lees.. dus alleen chinezen).
In Bali zijn we van plan drie nachten te blijven om onze laatste weken te plannen. We willen er niet aan denken.. de laatste weken. We landen namelijk 28 november alweer in Dusseldorf..

Voor wie geen tijd heeft ons lange verhaal te lezen even wat leuke weetjes en onze roete die we hebben gedaan.

De route (de acht vorm op de foto van polarsteps):
- San Francisco (aankomst)
- Monterey
- Death Valley
- Yosemite
- San Francisco

Wisten jullie dat:

- we in totaal 3923 km gereden zijn (zonder de gereden stukjes tussendoor)
- we toch veel geleerd hebben van Bassie en Adriaan
- we flink verschil in temperatuur hebben gehad. Van -3 naar +35
- we daarom warme kleren hebben moeten kopen voordat we gingen
- we ons afvragen hoe we alles terug naar Nederland krijgen
- de mensen hier altijd vragen hoe het met je gaat, zelfs de kassamevrouw
- wij afluisterden wat je nu echt terug moet zeggen
- het gewoonlijk is om ALTIJD fooi te geven
- dit miniaal 15% is en vaker meer..
- als je zelfs een biertje drinkt je per drankje een dollar fooi moet geven
- als je dus voor 80 dollar eet je ongeveer 15 dollar nog fooi moet geven
- ze hier geen kleine verpakkingen kennen van koekjes, drinken etc..
- bij kruispunten degene die het eerst komt, het eerst mag rijden
- je nooit een schoolbus in mag halen
- als je een fiets huurt de mensen het maar gek vinden dat je geen helm gebruikt (ze dan direct weten dat je uit Nederland komt)
- in San Francisco bijna iedereen een hond heeft en aan yoga doet (zo leek het voor ons🙈)
- ze zelfs hondenspeelplekken hebben
- een biertje als je geluk hebt vijf dollar kost
- in Las Vegas je niet het idee hebt dat het ochtend is als je gaat ontbijten of uitcheckt
- er namelijk altijd mensen aan het gokken zijn en ze het binnen donker houden
- wij elke dag gemiddeld vijf kilometer gelopen zijn
- het water uit de kraan te drinken is, maar wel naar chloor smaakt
- de mensen hier echt ontzettend aardig zijn
- ontbijt met hashbrown, bacon, ei en toast (soms een pannenkoek erbij) hier heel normaal is
- wij wel wat kilootjes bijgekomen zijn hier
- we ons wel verheugen op een frikadel speciaal🙄
- maar ook op de nasi goreng!

Liefs,
Van ons

We zijn inmiddels aangekomen op onze vertrouwde plek Bali na 33 uur reizen. En we vinden het toch wel weer heel fijn 😉😊

1. Tessa:
    31 oktober 2019
    Heerlijk weer om jullie avontuur te lezen. Geniet van de laatste weekjes en tot snel!! Xxxx
  2. Sandra en Dabyon:
    Tot snel 😘
  3. Esme:
    31 oktober 2019
    Wauw super sjieke foto’s en leuk verslag.. heel herkenbaar ook.. geniet nog ervan!
  4. Lars:
    31 oktober 2019
    Wat een hoop hebben jullie weer meegemaakt... En idd wat is de tijd snel omgevlogen.. Heel veel plezier nog de laatste weken, geniet er lekker van..
  5. Rachel:
    31 oktober 2019
    Super om je verhaal over Amerika te lezen.
    Heel herkenbaar, het gevoel in een film beland te zijn. Alles grand and big.
    En in Amerika hebben ze altijd.... werelds grootste..... werelds oudste.... werelds..... 😂😂😂
  6. Els Huysmans:
    1 november 2019
    Sjiek,sjiek,sjiek allemaal! Geniet er nog maar even van!!
  7. WilhelMINNIE Stevens:
    2 november 2019
    Wat een fantastisch verhaal weer! Wat een belevenissen! Genieten in optima forma....
    Nog maar even niet denken aan 28 november!!!
  8. Sandra Sentjens:
    2 november 2019
    Wooooow.... Azië zijn we nooit geweest, maar Amerika wel.. Veel van die kleine herkenbare details... dat drinken naar chloor smaakt, zelfs uit de frisdrank automaat.. Tip voor de volgende keer: dr. Pepper heeft dat niet :-) Wat ontzettend gaaf allemaal. Geniet nog even keihard voordat jullie terug in de realiteit komen!! Superleuk om zo mee te kunnen lezen. Doooeiii!!!
  9. Sandra en Dabyon:
    4 november 2019
    Jaaaa... dat hadden wij gelukkig tijdig ontdekt die dr. Pepper (ook in light versie). Ideaal én lekker!
    Liefs!
  10. Sandra Sentjens:
    Trouwens.... zaten jullie in het Stratosphere? Wij (ook) 👌🏻😅
  11. Sandra en Dabyon:
    Haha ja! Zijn jullie eraf gesprongen? Wij niet 😉
  12. Inge Verstegen:
    3 november 2019
    Wat een superleuke verhalen en prachtige foto’s weer!!! Heel leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen 😀.
    Geniet nog maar lekker!!! 😘
  13. Sandra en Dabyon:
    Dankje! Groetjes daar aan iedereen 😘
  14. Sandra Sentjens:
    4 november 2019
    Neeeeee.... ow God nee!! Hahaha... ik zal iedereen de groeten doen. Veel plezier nog :-)